Recensioner Vedtjuven

Vedstöld mitt i energikristid

Lundholm är i berättandet lite av en Paasilinna, finländaren som nått en stor svensk publik med sina burleska skildringar från den finska landsbygden och originella personligheter. Lundholm formar också personer med säregna inställningar till livet och livsuppgiften och de befinner sig utanför den vanliga verkligheten.

Kent Lundholm är en god berättare och underhållare. Han bygger upp dramatiken kring energikrisens vedkung i Bakvattnet, en blandning av nykterhet, gudfruktighet, lönnbränneri, eldsvådor, kallbrand och fylleri.

Jan Bergsten NSD


Dråpligt om vedkriget i Baklandet

Den kan läsas som en allegori över världens alla konflikter i stort, här nerkokta till ett bittert vedkrig i den gudsförgätna byn Baklandet någonstans i Västerbottens djupa skogar. På den nivån framstår trätor för den utomstående snarast som löjeväckande, och Ruberts allt bittrare försök att sätta stopp för vedsvinnet bort till Adrian tar alltmer dråpliga vändningar.

För läsaren hålls nyfikenheten vid liv boken igenom. Kent Lundholm har själv växt upp i den här miljön, han kan sina krumelurer, berättarstilen påminner något om Torgny Lindgrens.

[...] Hade Lars Molin levat kunde han ha gjort tv-pjäs av den.

STEFAN HOLMBERG (Norran 2012-05-05)

Oförsonliga människor

I ”VEDTJUVEN” berättar Kent Lundholm mer återhållsamt än vad han gjort i sina tidigare romaner om de människor i den avlägsna byn Baklandet i det inre av Västerbotten, som är hans och bara hans. Den här historien utspelar sig någon gång på 1970-talet och det är oljekris, elen och oljan är dyr och alltså står veden högt i kurs denna smällkalla vinter.

Huvudpersoner är dels den före detta kronotorparen Rubert, en senig hårt arbetande karl med krav på sig själv att göra rätt för sig och på andra att de ska vara som han, flitiga, nyktra och religiösa; dels hans raka motsats, den store, tjocke, late och supande hemmansägaren Adrian som inte ens sett till att ha ved hemma till vintern. Rubert däremot har ett vedförråd som skulle räcka till hela byn i flera år, ja kanske till hela Västerbotten och med Ruberts flit växer det hela tiden. Konflikten är naturligtvis given.

Adrian stjäl Ruberts ved och resten kan man räkna ut. Rubert gör vad han kan för att stoppa stölderna och det får katastrofala följder. Berättelsen kretsar kring veden och huvudpersonernas besatthet av den.

Motsättningen mellan Rubert och Adrian har stora likheter med fiendskapen mellan bröderna Hadar och Olof i Torgny Lindgrens Hummelhonung, även om Lundholm gjort sina kontrahenter än mer oförsonliga.

Om man skrapar lite på ytan märker man att Lundholm denna gång inte nöjer sig med att berätta en god historia. Han skildrar några av människans sämre sidor. Han låter Rubert bli en slags vedfundamentalist, en fanatiker och fullständigt intolerant. I sin inskränkthet ser han inte det mänskliga hos dem som inte är lika goda som han.

Och om man vill dra historien ett varv till kan man säga att romanen handlar om konflikten om, nej inte om veden, men om oljan och om världens desperata jakt efter nya energikällor och att vilka medel som helst tycks tillåtna i den jakten. Lundholm plockar fram några av de psykologiska mekanismer som styr den girighet som gör att konflikten om världens energikällor övergår i krig. Och han visar att det är samma mänskliga svagheter som styr världen som behärskar ett par inskränkta gubbar i Baklandet, när de riskerar både sina och andras liv och hem i striden om veden.

MAN KAN OCKSÅ säga att Lundholm genom att dra fram detta negativa exempel visar att Baklandet inte är någon plats på jorden som står utanför de stora skeendena. Eftersom det är samma dåliga mänskliga sidor som behärskar Baklandet som styr den stora världen bevisar byn sin existens i och samhörighet med den stora världen.

Åke Svidén, Folkbladet (3/5 2012)

"Författaren Kent Lundholm, född 1958, i byn Bäckamyran utanför Lycksele, debuterade 1999. Vedtjuven är hans fjärde roman med en norrlandsby som geografisk miljö. Medan hans tidigare romaner har en detaljrikt målandemiljöskildring, är personskildringen i fokus i denna roman.

Den är strukturerad kring motsättningen mellan två grannar: vedhuggaren Rubert, pensionerad skogsarbetare och kronotorpare, arbetsam, gudfruktig, helnykter, och vedtjuven Adrian, hemmansägare, lat, ogudaktig, alkoholiserad. Författaren skapar levande porträtt och lyfter inkännande fram personernas tankar och känslor som ligger bakom deras beteenden.

Även männens hustrur porträtteras psykologiskt insiktsfullt. Ruberts stora passion är att hugga ved och bygga ståtliga vedstaplar som gör honom stolt. Det enda som grumlar arbetsglädjen är att det om nätterna försvinner ved från staplarna. Rubert är övertygad om att Adrian är tjuven och planerar en gruvlig hämnd, som får oanade konsekvenser.

Boken håller läsaren fängslad från första till sista sidan. Språket är spänstigt och har inslag av dialektala uttryck. Med denna roman har Kent Lundholm definitivt övertygat om att han är en mycket läsvärd författare."


Lars Rask, BTJ
(April 2012)

"Kent Lundholm har tidigare kommit ut med romanerna Svin föder svin (1999), All världens lycka (2003) och Konungarnas konung från Baklandet (2006). Hans nya som fått titeln Vedtjuven (samma titel hade Liza Marklund på en novell från tidigt 2000-tal) utspelas också i skogarna utanför Lycksele, ett område som tydligen går under namnet Baklandet.

Författaren säger själv i en blogg att historien först var en novell och därefter ett filmmanus som det aldrig blev något av innan den, sex år efter förra boken, kom ut som roman.

Berättelsen utspelar sig 1974 då olje- och energikrisen drabbade stora delar av västvärlden. Inte heller Baklandet klarade sig undan. Där bor Rupert och Adrian grannar. Rupert har massor av ved att elda med denna iskalla vinter, medan Adrian saknar eldvirke och måste frysa. Det blir konflikt när Adrian fattar ett beslut.

Det är ett beslut som inte är svårt att fatta. Till Baklandet når inte Sveriges Rikes Lag, ty Baklandet ligger i snudd på väglöst land dit polisbilarna har svårt att ta sig.
Kent Lundholm har skrivit en skröna med västerbottnisk tyngd. Han vet hur man skriver för att dra in läsaren i sin berättelse och de människor han gestaltar med respekt och kärlek är tillräckligt knäppa för att kunna vara klippta ur den bistra verkligheten.

Kent Lundholm är född 1958 i byn Bäckmyran utanför Lycksele. Han har arbetat som journalist, informatör och sjuksköterska. Nu är han bosatt i Umeå."

JAN NYGREN, Dast magazine
(April 2012)

____________________________________________________________

Recensioner "Konungarnas konung"

Årets roman i Norra Västerbotten
2006-12-28

Vid sidan av Sara Stridsbergs "Drömfakulteten", är det här årets mäktigaste läsupplevelse. En vacker och stilistiskt briljant roman om ondska, religiositet och kärlek. Romanen är också ett dokument över ett Sverige som inte längre finns, över en landsbygd där den kollektiva andan skapade ett socialt skyddsnät för de utsatta. Kent Lundholm visar med "Konungarnas konung" att är en författare av stora mått. Läs den om du får möjlighet.

Caroline Thorén

 

En roman som antar nästan filmiska dimensioner

Konungarnas konung sitter på tronen i sitt kök. Flugorna surrar runt hans grånande huvud i sommarvärmen. Solens sneda strålar faller över de skälvande händerna som griper hårt runt spiran. Här sitter han och dömer över levande och döda med en konungs auktoritet.

De goda belönas med en plats i himlen medan de onda skickas ner i pyttes, helvetet. Men Konungarnas konung är mer än en allsmäktig domare. Han är också en åldrande man med ett nästan obeskrivbart mörkt förflutet: en barndom där han och hans syskon misshandlades både fysiskt och psykiskt av den religiöst förvirrade och sadistiske fadern Lundström och ett vuxenliv som till stor del präglats av skuggorna från barndomen.

Handlingen i Konungarnas konung förs framåt av två parallella historier där Ragges barndom utgör ena delen och hans nutida liv den andra. I det här fallet är nutiden detsamma som mitten av 1970-talet. Ragge lever i byn Baklandet i Västerbotten och det är en landsbygd i förändring som möter läsaren. Den nya jordbrukspolitiken leder till avfolkning och igenväxning. Sommarsolen gassar över gärden som slagits för sista gången och flugorna surrar i kohagar där inga kor längre betar. Men ännu finns människor som vägrar ge upp sina liv och flytta in till stan. Knut, hans mamma Gunda och pappa Lapp- Nicke är några av dem. Och så Konungarnas konung förstås.

Konungarnas konung från Baklandet är en komplex roman. Den handlar om det förflutna och det förflutnas kopplingar till nutiden. Om ett land och en landsbygd i förändring och om människokärlek, kamratskap och tolerans.

I Baklandet finns de sista resterna av den kollektiva samhällsandan där en utsträckt hand möts av en annan hand. Det är också en roman om omöjligheten i att undfly sitt förflutna och hur olika sätten att leva med det ser ut. Konungarnas konung påminner en del om Selma Lagerlöfs Kejsaren av Portugallien då Ragge precis som kejsaren flyr undan verkligheten för att kunna handskas med sina inre demoner.
Men till skillnad från Selma Lagerlöfs romanfigur har Konungen turen att omge sig med människor som förstår och älskar honom. I hans flykt från verkligheten finns också glasklara fickor, där han ser sig själv och verkligheten klarare än hans omgivning kanske förstår.

Kent Lundholm har skapat en roman som det är omöjligt att inte sugas in i. Han skriver så nära och stilistiskt briljant att romanen nästan antar filmiska dimensioner. Och trots att jag inte ens var född då får Kent Lundholms prosa mig att sakna en tid som för evigt är borta, den landsbygd där så många av oss har våra rötter. Konungarnas konung från baklandet är de facto en stor roman som hade förtjänat att ges ut på ett stort förlag där möjligheterna till marknadsförning är så oändligt mycket större. Den njutning det innebär att läsa honom borde komma ännu fler till del.

Caroline Thoren
Norra Västerbotten
2006-10-31

 

Inlandets odödlige hämnare

Vem har väl inte ibland funderat över vilka öden som döljer sig hos de original man mött i sitt liv? Hur har barndomen varit för den människa som går och samlar tomflaskor i papperskorgarna i centrum, eller för den som går omkring i ett som det tycks ändlöst samtal med sig själv? Sådana individer är en ständig påminnelse om gränserna för vårt beteende, samtidigt som de retar vår nyfikenhet.

Det är sådana frågor som verkar ha varit en del av drivkraften bakom Kent Lundholms senaste roman Konungarnas konung från Baklandet (Ord&visor förlag). Den person som döljer sig bakom den märkliga titeln är Ragnvald Lundström, ett original som berättaren mötte som barn i en liten by utanför Lycksele. Ragnvald, eller Ragge, tror att han är odödlig och har makten att döma människor antingen till pyttes, helvetet, eller till en plats i himmelriket. Ragges känsla av att vara utvald och hans upptagenhet av kampen mellan gott och ont har sin förklaring i och är ett svar på barndomens fruktansvärda upplevelser.

Lundholm har komponerat sin berättelse i två tidsplan som varvas med varandra. Det första befinner sig i berättarens nutid då han som barn växte upp i byn Baklandet, som inte ens fanns utsatt på kartan, i mitten av 1970-talet. Det andra tidsplanet följer Ragge från det han föds i mitten av 1890-talet till dess han är i femtioårsåldern. Trots att det är ett gammalt beprövat kompositionsgrepp bland annat från sjuttio- och åttiotalens populära kärleksromaner, är det ändå ett effektivt sätt att berätta historien på.

Det ger inte bara en inblick i de två människoöden som står i centrum för romanen, berättarens och Ragges, utan illustrerar även den förhållandevis snabba omvandlingen av Norrlands inland; från det mödosamma koloniserandet av det i slutet av 1800-talet till avfolkandet på 1970-talet.

I synnerhet är det Ragges historia som engagerar och berör. Hans far, den urstarke och karismatiske predikanten Jon Lundström, har visionen att han på uppdrag från Gud ska bygga sig ett hus på ett berg och där fostra sina barn. Inget får stå i hans väg, vilket hustrun Anna och de barn som han regelbundet ser till att avla hårdhänt får erfara. Fadern tummar inte på maximen att det är varje kristen mans plikt att hålla sin familj i herrans tukt och förmaning.

Det är först när den illa misshandlade modern ligger för döden som hon berättar för den äldste sonen, Ragge, att han var dödfödd men som genom ett mirakel vaknade till liv. Berättelsen är moderns sista gåva till honom, och det som gör att han förmår uthärda att ständigt bli slagen, och så småningom tillsammans med sina bröder äntligen samla kraft att hämnas på fadern.

Ibland kan det kännas som att historien om Ragge och hans familj blir en för utdragen lektion i lidande, och att bilderna av den tyranniske fadern och det ensliga inlandet blir alltför endimensionellt tecknade. Fadern borde väl ha några andra egenskaper och även om gården låg avsides till så borde det ha funnits grannar som undrade och hörde sig för. Men i stora delar är det som sagt en berättelse som griper tag.

Historien från berättarens nutid är däremot svårare att helhjärtat ta till sig. Här återfinner man de för Lundholm karakteristiska mustiga och burleska skrönorna, som exempelvis Egons ofantliga pungbråck som hänger och dinglar ner till knäna. Här finns även en utstuderat gestaltad idyll i form av mor Gundas bullbak och den vildsinta dansen till Baklandsorkestern, men det finns också några scener som förtjänstfullt fångar sjuttiotalets anda för att balansera upp det hela.

Mina invändningar till trots är Konungarnas konung från Baklandet nog den bästa roman som Kent Lundholm hittills skrivit. Den ger oss inte bara en inblick i vad som kan ha skapat ett människoöde, utan den bidrar även till att, förvisso på gott och på ont, forma och föra vidare bilden av det glesnande västerbottniska inlandet.

Anders Öhman
Västerbottens Kuriren
2006-12-15

 

Berättarglädje från inlandet

Kent Lundholm, 48, har arbetat som journalist, men också som informatör. Som författare var han helt okänd för undertecknad, men "Konungarnas konung från Baklandet" är faktiskt Lundholms tredje roman.

Kent Lundholm är född i en liten by, Bäckmyran, utanför Lycksele i Västerbotten och det är väl möjligt att den unge Knut i boken är lite av författarens alter ego i detta märkliga och suggestiva romanbygge. I vart fall låter Lundholm antyda att Konungarnas konung suttit åtskilliga timmar i hans barndoms kök.

I romanen sitter Konungarnas konung, en 80-årig kraftkarl, på sin hemmagjorda tron och tror sig råda över gott och ont. Han har ju gubevars evigt liv och belönar de goda med plats i himmelriket, men de onda skickar han ner i helvetet. I andras ögon är han ett original på moped och det går rykten om hans stora skatt bestående av enkronor. Men om nätterna hemsöks han av en gengångare, Lundström, från barndomen.

Vart annat kapitel handlar om nutid (1976) och vart annat tar sin start 1896 då den långe magre predikanten Lundström kommer till trakten. Han tar sig en fru, som föder honom flera barn, och skapar en tillvaro på ett kargt berg. Konungarnas konung är hans förstfödde.

Lundström styr med järnhand och är besatt av vanföreställningen att hugg och slag ska göra folk av så väl fru som barn. Detta skildras av Kent Lundholm på ett oerhört påträngande sätt och som läsare finner jag mig flera gånger gripen av vanmakt över de ständiga övergreppen.

Kent Lundholm är en driven berättare och det är ofrånkomligt att göra jämförelser med andra goda berättare från Västerbotten, exempelvis Torgny Lindgren. Andra har jämfört Konungarnas konung från Baklandet" med Selma Lagerlöfs "Kejsaren av Portugallien". Det är lite synd att boken ges ut på ett så pass litet förlag, eftersom Kent Lundholms romankonst förtjänar många läsare.

Torbjörn Carlsson
Piteå-Tidningen
2006-12-18

 

Ett helvete på jorden

Kent Lundholm, född 1958 i byn Bäckmyran utanför Lycksele, har tidigare, motiviskt, strövat i eget landskap i bl.a. ”All världens lycka” (2003).  Västerbottniskt miljöstöd har också den här berättelsen om en by, Baklandet, som är så obetydlig att den inte ens finns på någon karta.  Redan initialt möter vi här den Konungarnas konung som, upplyser författaren, har sin alldeles påtagliga förebild: "Konungarnas konung satt åtskilliga timmar i min barndoms kök" och "berättade om sin barndom". Men här möter vi också "pratakusen", predikanten Lundström, som i Guds, Faderns och Den Helige Andes namn, lutherskt renlärig och fundamentalistiskt rigid, tuktar hustru och barn så hårt och svårt att han förvandlar deras liv till ett helvete på jorden – och bidrar till att Konungarnas konung blev den han blev, nalta eljest, det vill säga lite egen. Totalt gäller: det är en något ojämn, ställvis lite pratig, men klart läsvärd bok.

Rune M. Lindgren
BTJ - 2006-09-19

 

Lundholm visar en varm respekt för de udda

OCKSÅ KENT Lundholms tredje roman utspelar sig i Västerbottens inland, bland människor som utvecklingen sprungit ifrån. Lantmäteriet i Umeå vill inte veta av deras by Baklandet och vägrar att sätta ut dess namn på kartan, fast den finns i verkligheten. I Baklandet bor Ragge, en 80-årig kraftkarl med klumpfot och fem mopeder.

”Konungarnas konung från Baklandet” är en dokumentär roman som utspelar sig dels kring förra sekelskiftet och dels på 1970-talet. Vi får möta en by och dess människor i Västerbottens inland, dels ur den fjortonårige Knuts perspektiv i mitten av 70-talet, dels ur Ragges. Han kallar sig Konungarnas konung med evigt liv och makt att döma över goda och onda. Ragge är, när Knut möter honom, ett byoriginal, som bär på en hemsk livshistoria. Den är bokens starkaste berättelse, på gränsen till uthärdlig att läsa.

ROMANEN ÄR DEN ANDRA i höst, som följer ett människoöde bakåt över generationer i Västerbotten. Men medan Annica Wennström skriver poetiskt och antydande i Lappskatteland, är Lundholm mer yvig och burlesk, när han berättar sin mycket våldsamma historia. Och båda har ett förflutet som kulturredaktörer på Västerbottens Folkblad.

Bokens huvudperson, Ragge, är uppvuxen kring förra sekelskiftet i en enslig gård, där en strängt religiös, för att inte säga ond fader som döljer sin ondska bakom en vedervärdig kristen lära och styr med järnhand och misshandlar fru och barn i Guds namn.

Kontrasten är byn Baklandet. Där råder en 1970-tals idyll, samma godmodighet som i Lundholms förra roman ”All världens lycka” med ett ständigt kaffesörplande med nybakade bullar och människor som hjälper varandra utan knot.Det är dock en idyll vars dagar är räknade. Jordbruken läggs ned. Myrarna växer igen. Det nya, hårdare livet tränger sig på. När Knut ska börja i sjunde klass drabbas han av P-A och hans tuffa gäng inne i storstan, Lycksele. Där råder hårda villkor, snatteri och hot om stryk. Svåra för den unge Knut att acceptera, men vad gör man inte för att slippa stryk av de stora grabbarna i nian. Jo, man till och med förnekar Konungarnas konung.

KENT LUNDHOLM borde kanske ha rensat en del bland sidohistorier och utvikningar. Hans styrka är att han behärskar att berätta en historia om människor som är ”nalta eljest” utan att det blir platt lyteskomik. Han befolkar sin roman med människor som både har lyten och är komiska, men han skildrar dem med stor värme och stark solidaritet och visar sina romanfigurer stor respekt. Udda och avvikande människor är också begripliga.

ÅKE SVIDÉN
Västerbottens Folkblad 2006-10-02
Sundsvalls Tidning

 

Byoriginalet visar sig vara en överlevnadshjälte

När jag slår ihop Kent Lundholms tredje roman inser jag något förvånad att detta måste vara en av de mest våldsamma böcker jag läst. Brutala slagsmål och misshandelsscener löper upp och ner längs sidorna. Ben krasar och knäcks, blodet forsar. Människorna slås blå och medvetslösa, men de kravlar sig nästan alltid upp igen.

För Konungarnas konung från Baklandet är i första hand en bok om överlevnad. Rent mänsklig överlevnad, men också om överlevnadsviljan hos en by, så liten att den inte finns på kartan, I förlängningen överlevnadsviljan hos ett helt landskap, Västerbotten, som för en tynande tillvaro i kamp emot de element som brukar kallas moderniteten.

Vem är då Konungarnas konung från Baklandet? Han är ett gammalt byoriginal, en självutnämnd kung med makt att styra och ställa över liv och död, som sitter hemma i sitt kök på en hemsnickrad tron. Han har en skatt bestående av sextontusen enkronor, samlar på mopeder och har en outsläcklig aptit på nybakade bullar.

Hade bilden av Konungen stannat där hade berättelsen förblivit en byskröna, och en ganska charmig sådan dessutom. Det finns, precis som i hans tidigare böcker, en värme och ömhet i Lundholms sätt att berätta som så att säga får den imaginära fotogenlampan på köksbordet att lysa.

Men Lundholm varvar med Konungens uppväxthistoria, och i den finns inte någon charmig värme alls. Egentligen är det berättelsen om Konungens far, ett klassiskt exemplar av alla dessa despotiska predikanter som fyller litteraturen och filmen. Jon Lundström slår bokstavligen halvt ihjäl sin familj i Guds kärleks namn. I familjens tålmodiga emottagande av prygeln fram till den slutgiltiga hämnden anas en berättelse som är betydligt större än den först ger sig ut för att vara. Och med denna bakgrund förvandlas Konungen från lustigt byoriginal till en överlevnadshjälte av stora dimensioner.

Romanen skulle mått bra av att stramas upp lite här och där: slagsmålen är som sagt många och långa och blir lite enahanda, vilket leder till att de förlorar effekten. Den onde fadern, predikanten, kunde också fördjupats mer. Men det hindrar inte att Kent Lundholm har skapat en mäktig historia, som med sin kombination av djup svärta och skröna lämnar mig just förvånad. Hur kunde den vara så charmig, när den samtidigt var så hemsk?

Annina Rabe
LO-Tidningen
2006-12-22

 

Recensioner "All världens lycka"

LO-Tidningen 16/1-2004
Kent Lundholm
All världens lycka
Ord&visor förlag, Skellefteå

Om nödvändigheten i att vara lite tokig

Kent Lundholms skildring av några ålderspensionärer i innersta Västerbotten stannar länge på näthinnan, därför att han har varit ytterst omsorgsfull med att etablera de platser där berättelsens olika episoder utspelas.

 Allt framstår så tydligt och grafiskt som på teatern: jättetallen uppe på åsen, svanarnas flykt, fingret klämt under skogshuggarkojan, den längtande änkans välstädade hem och inte minst Hilmars väntan inne på WC natt efter natt medan han står på lur för att skjuta den räv som gått honom på nerverna.

Språket är i motsvarande grad renodlat – med undantag för en del onödiga sagofarbrortonfall av typen ”det var då det hände:” – och låter de olika karaktärerna träda fram ytterst tydligt, liksom deras utrotningshotade föreställningsvärld: de taffliga bönemötena, övertygelsen om att det är ute med den som ger sjukhuset i Lycksele så mycket som ett brutet finger, ja och all annan stursk stolthet som får dessa hjältar från Baklandet att leva meningsfullt trots att tiden objektivt sett åkt ifrån dem för länge sen, och trots att det verkar som om de har själva ödet emot sig. Till och med markens djur tycks stå och hånskratta åt alla missöden.

Men hånfull är det sista Lundholm är. Med humor och kärlek har han skapat ett äreminne över hur var och en ända in i det sista försöker hålla fyr i sin egen värdighet; en bok att värma sig vid, en bok som får ett stort, varmt leende att spridas över ansiktet: helt enkelt därför att man plötsligt minns att det är nödvändigt att vara en smula tokig också om man ska klara sig här i världen.

John Swedenmark
LO-Tidningen


Bibliotekstjänst v.48

Författaren är född 1958 i byn Bäckmyran ett par mil utanför Lycksele Västerbottens inland. Det västerbottniska inlandet är också den här berättelsens yttre ram. I centrum för handlingen står änklingen Isak, vars något tvehågsna väg till, som det heter, ena pigo, änkan Märta, vi
här får följa.

Till bokens minnesvärda porträtt hör också det av Hilmar, liksom det av Isak, en drygt 70-årig liten egensinnig ungkarl. Det mesta i deras liv är grå och vanlig vardag. Man bara går där i sitt vardagssslut "å hurves o frys" genom kallvädersdagarna, klär upp sig för bönhusbesök ibland - "det ropas på tok för lite halleluja nuförti'n - och vaktar på, värnar om och är rädda om varandra på ett lite kärvt sätt, alltmedan det vänder mot "blia", d.v.s. blidväder, med takdropp, klarblå himmel, solvärme och fågelkvitter.

Allmänt gäller: det här är en den goda berättarglädjens bok. Författaren debuterade 1999 med romanen Svin föder svin.

Rune M Lindgren


Norra Västerbotten
All världens lycka
Författare: Kent Lundholm
Förlag: Ord & visor
2003-12-11

Vardag och helg i Baklandet


Kent Lundholm, född i byn Bäckmyran utanför Lycksele, är tillbaka med sin andra roman, "All världens lycka".
Och även denna berättelse rör sig i avfolkningsbygd i Västerbottens inland.

I byn Baklandet bor Isak Nordlund, som mitt i värsta vinterkylan envist arbetar vidare på sitt skogsskifte för att hinna med sin avverkningsplan. Där finns också Hilmar Karlsson, Isaks gode vän, som fått rävuslingen på hjärnan - han ska döden dö! Och Märta Fredriksson, den orädda och omtänksamma änkan som visar sig vara begåvad med både det ena och det andra. Samt Lage, Gerda och Markus, aktiva i den obevekligt krympande församlingen.

Om dessa gamlingar, de människor som "blev kvar" när alla de andra rest vidare mot städer, karriärer och hets, berättar Kent Lundholm med underfundig värme och humor. Och han är verkligen ett med sina karaktärer. De lämnas aldrig ut av en distanserad, raljerande författare.

Det finns gott om dramatik i boken. Som när den otursförföljde Isak ska transportera sin skogskoja med traktorn i fyrtio graders kyla och fastnar i ett järnvägsspår.

Men där finns framförallt ljud och lukter från en vardag som allt färre får uppleva. En vardag där man tittar förbi hos grannen helt apropå med en påse nybakat. Och där alla har koll på varandra, på gott och ont. För Baklandets åldrande bybor är Gud Fader en självklar realitet, som man vänder sig till med stort som smått.

Vi får ta del av många goda skrönor. Symbolerna som Kent Lundholm vävt in i berättelsen är jordnära och påtagliga och ger en extra dimension till historien. Och dialekten i replikerna fungerar - i alla fall för mig.

Kent Lundholm har ett drivet, vackert språk som passar som hand i handske till den miljö han valt att teckna. Beskrivningarna tar ibland oväntade vägar, vilket förhöjer läsandet. Någon skrev om debutromanen, "Svin föder svin", att Kent Lundholm påminner lite om Torgny Lindgren. Det kan jag hålla med om.

Men beskrivningarna av huvudpersonernas utseende i början av boken sticker i ögonen. De känns inklämda i efterhand, stör rytmen i det annars så självklara språket.

Det tar några sidor innan berättelsen griper tag i mig, innan karaktärerna blir levande. Men de från början något klichéartade figurerna växer och får kött och blod. När de väl gör det slukar jag fort boken. För det här är lätt och underhållande läsning.

Malin Pers
Norra Västerbotten


Västerbottens Folkblad
2003-10-22   
ALL VÄRLDENS LYCKA

Kent Lundholm
Ord & visor förlag  
     
Lyckan i det lilla livet

MED SMÅ MEDEL berättar Kent Lundholm historien om några människor en avfolkningsby i Västerbottens inland, som hålls i kylans och Vår Herres järngrepp. De är sådana människor som blivit kvar när ungdomarna har
flyttat. Isak avverkar sitt skogsskifte och trotsar kylan. När han skaffar en
skogskoja att värma sig i börjar bekymren. Änkan Märta bakar sina bullar och ser till att byns gammpojkar får att äta och städar åt dem om de inte tycks klara av det själva. Hilmar, romanens andre pensionerade ungkarl har en svår uppgörelse med en räv som trotsar fällor, åtlar och Hilmars skott.

DET SKULLE KUNNA bli en roman med sentimentalitet och där läsaren förväntas skratta lätt nedlåtande åt de om inte efterblivna så i varje fall kvarblivna gamlingarna. Men det undviker nu Kent Lundholm förtjänstfullt. Han berättar med en stor portion humor och lika mycket värme, och det senare behövs.

Boken inleds i den värsta vinterkylan på länge. Det är neråt minus 40 och
kylan varar vecka efter vecka. Byn hålls samman av bönhuset, kanske inte så mycket av den förskrämde predikantens utläggningar som av kyrkkaffet på söndagarna. På det hela taget är det ganska idylliskt i byn. Visst muttras det ibland om både den ena och den andre.

Men det finns faktiskt mest värme mellan människorna. Lite blyga och osäkra är de väl om vad som passar sig. De är rädda för skvallret och ryktena som sprids snabbt och bestämt. Men de bryr sig om varandra. Ingen lämnas vind för våg, även om Isak och Hilmar är riktiga karlar som inte klagar i första taget och helst avböjer hjälp. Till sjukstugan i Lycksele vill de inte, även om det nog skulle behövas. De som därifrån återvänt till byn med livet i behåll har gjort det enbart för att få dö hemma.


Några inledande stycken i boken kan läsas som att Lundholm försökt skriva i Torgny Lindgrens efterföljd. Där finns några stråk av hans arkaiserande prosa. Men Kent Lundholm hittar snart en egen stil och kryddar med kärnfull
dialekt.

Titeln "All världens lycka" sätter det mesta på spel. För bokens tre
huvudpersoner, som är starka personligheter, trovärdigt och ärligt skildrade, finns all världens lycka i det lilla livet. Att våga visa känslor och att våga ta emot. Men det handlar också om att genomföra det man föresatt sig. Att styra över sitt eget liv. Att våga misslyckas och komma igen.

Envist och målmedvetet.

ÅKE SVIDÉN


Västerbottens Kuriren
2003-10-18
All världens lycka
Författare: Kent Lundholm
Förlag: Ord & visor
 
Ett solidariskt berättande

Det är kallt i Kent Lundholms nya bok All världens lycka (Ord & Visor förlag). Och långsamt går det däri Baklandet. Men Isak Nordlund knegar obekymrat på. Och Hilmar lägger ut åteln på skjutavstånd, men räven kommer undan. Det enda skott värt namnet tar en skata i benet.

Och sånt vill man inte tala om. Inte heller om begynnande krasslighet, även om de flesta börjar bli till åren och tomplatserna i bönhuset alltfler. Just därför förstås.

Störst är äventyret när Isak i dräpande kyla ska flytta en skogskoja och tappar den på järnvägsspåret. När den så äntligen är på plats tippar hela kojan så att Isak blir sittande med brutet ringfinger. Isak är en klant men det kunde ha gått värre.

Men än större klant är Markus Lundgren, predikanten, som knappt kan få ur sig ett ord. Eller kantor Lage Rislund som spelar så uschligt att det är rent eländigt att lyssna till. Men häri Baklandet, någonstans i Västerbotten, åt Lyckselehållet till får man hålla till godo med vad som bjuds.

Det kunde vara upplagt för fars eller svart satir. Upplagt för Nikanor Teratologens hyperboliska realism, för Torgny Lindgrens gudsnådliga ironier eller för att ta en annan glesbygdare, Stig Claessons milda melankoli.

Men icke. Lundholm söker med språket lägga sig så nära by och människor att inget skohorn skulle komma emellan. De tär förstås en illusion: också "realismen" är en stil.

Särskilt knepigt blir det när språket inte är riktigt stabiliserat, när det svajar lite mellan torrprosa och kåserande, ibland med markeringar som "ska sanningen fram" eller "onekligen". Osäkerheten yttrar sig även i dialogerna där han vacklar mellan dialekt och riksspråk, mest åt det senare.

Men det är begripligt. I skuggan av giganter som Sara Lidman och Torgny Lindgren, kan det tyckas vanskligt att göra skrivspråk av talad västerbottniska.

Men trots dessa invändningar läser jag med intresse till slutet när de sju svanarna dyker upp på vårhimlen.

Kent Lundholm beskriver en värld som med emu-standard inte räknas, som är bliven olönsam och onödig. Men han står solidarisk med dessa människor och hans text bär vittnesbörd, bildar motstånd. Och han vet vad han talar om. Kärleken vi ser växa fram är inte av det himlastormande slaget, mer av det försiktiga och segare, men så ser den också ut.

Kent Lundholm skriver sitt ursprung, men sentimental är han inte. Måtte han fortsätta och på vägen kanske lätta lite på den språkliga korsett som ligger och skaver över berättelsen.

LEIF LARSSON


Norrbottens kuriren  
2004-04-02
All världens lycka
Författare: Kent Lundholm
Förlag: Ord & visor

Lyckan finns i det lilla

I Kent Lundholms nya roman All världens lycka tas man med ens med till de västerbottniska skogarna, och där blir man kvar till sista sidan. Med Lundholms intressanta människoöden kvar inom sig.

Boken handlar om Isak Nordlund, en äldre man som får nog av den bittra vintern (man ”hurves o frys!”) och bestämmer sig för att införskaffa en skogskoja att värma sig i när han avverkar på sitt skifte. Men så börjar oturen drabba honom gång efter annan och han börjar tro att Gud Fader själv är ute efter honom. Men genom den kärlekskranka änkan Märta Fredriksson får Isak veta att den som får se sju svanar komma flygande ska berikas med all världens lycka ...

All världens lycka är delvis skriven på dialekt. Den rymmer både dramatik och stillsamhet och kombinationen är väldigt lyckad. Lundholm har helt fångat det norrländska avvaktandet och oviljan att surra och tjafsa i onödan. Ett exempel är repliken ”Det här lukt int illa”, som Isak utbrister när han får smaka Märtas hembakade bullar. Men märk väl, Lundholm raljerar aldrig. Allt är skrivet med ömsinthet och kärlek.

Vi får lära känna en rad härliga personligheter. Förutom Märta, som tålmodigt väntar på det rätta tillfället att vinna Isaks gunst, får vi träffa den dråplige gubben Hilmar Karlsson som enträget står vakt i sitt badrum för att skjuta en listig räv. Och kantorn Lage Rislund som egentligen inte spelar orgel så bra när allt kommer omkring.

Kent Lundholms pensionärer skildras träffsäkert och den ödmjuka uppmaningen, att all världens lycka finns i det lilla, känns helt rätt att ta till sig i dagens hetsiga och krävande samhälle.


Elin Holmberg


Gefle dagblad
04-04-25
All världens lycka
Författare: Kent Lundholm
Förlag: Ord & visor

Vart är dagens Norrland?
 
"All världens lycka" är namnet på den västerbottniske författaren och journalisten Kent Lundholms andra roman. Som hos så många andra författares verk från denna nordliga provins, utspelar sig hans roman i det skogsrika inlandet.

Man undrar i sitt stilla sinne vad det är i detta landskap och inte minst i dess litterära traditioner, som inte låter dess författare frigöra sig från surmyrar, kyla och skogsskiften.
Det Kent Lundholm funnit vara "all världens lycka" hittas i den lilla byn och dess gemenskap.

Lyckligtvis har Kent Lundholm tagit sig an sin historia med glimten i ögat. Hela romanen bärs fram av en kärleksfull humoristisk ton. De gamlingar, med den envise Isak i spetsen som utgör romanens ensemble, är några märkliga människoöden som framlever sina liv i trakterna kring Lycksele. Isak har två saker för sina ögon; skogsskiftet som ska avverkas, hur kallt det än må vara, samt att skaffa en huggarkoja. Utifrån detta spinner Lundholm igång en tragikomisk historia, som har sina poänger. Onekligen besitter Lundholm en hel del berättarglädje som han gärna delar med sig av.

Men trots det humoristiska och varma tilltalet har jag lite svårt att fullt ut ta till mig romanen. På det stora hela blir det för mycket av traditionens makt över det hela.

Men en annan sak, som ligger utanför Lundholms bok, är att jag inte kan låta bli att fundera över de romaner som inte skrivs om dagens Norrland. Alldeles för många berättelser om det förgångna har kommit i min väg. Romaner som i och för sig fyller en funktion. Men var finns de berättelser som tar upp de stora dagsfrågorna som rimligtvis borde kunna ställas litterärt? Var finns berättelserna som utforskar vårt samtida Norrland och dess plats i en allt mer globaliserad värld, där gamla förutsättningar inte längre äger samma självklara giltighet som i går. Kanske oroar jag mig i onödan, kanske är det så illa att norrländska samtidslitteraturen håller på att utvecklas till ett litterärt Skansen?

Jag hoppas på det förstnämnda!

Christer Forsberg

Debuten Recensioner  

Svin föder svin


Västerbottens Folkblad

1999-11-02    
Svin föder svin

Kent Lundholm
Ord & visor förlag  
     
Bland skrönor och myrar

Det här är egentligen ingen bok. Den är inte skrivna ord, den är inte tryckta rader. Den är en röst som berättar friskt och lägger till när det passar. Den är skrönor ibland, natur och inre intryck en annan gång och rent vardagliga händelser en tredje. Om man nu överhuvudtaget kan kalla det vardagligt det som händer i byn någonstans i Västerbottens skogsrika inland.

Det börjar hos Gårdsflinet. En dag ligger tre av hans hönor halshuggna och prydligt uppradade i hönsgården med de avskurna vingarna som madrass och huvudet som en kudde på magen. Sedan är det Märtas pudel Tusse som någon hängt i en snara i redskapshuset. Kroppen är sönderstucken på flera ställen och blodet har färgat den vita pälsen röd. Tassarna är bortskurna.

Det är inte klokt. Vem kan göra något så ont? Vem kan vara så ond? Sedan fortsätter det i andra gårdar. Allt sker lika prydligt, djuren är förmodligen avlivade innan massakern påbörjats. Allt är i samma makabra ordning efteråt.

Misstankar finns förstås. Både i byn och hos den som lyssnar till berättelsen. Oskyldiga utpekas. Det finns egentligen flera som kan ha blivit så skadade i sin uppväxt att de blivit onda, galna. Hämndlystna.

Hur blir man när man växer upp hos en pappa som super, slår eller förnedrar? Hur blir man när ens barndom stjäls i från en innan man ens hunnit halvvägs? Hur blir man själv som vuxen om man inte fått just mer än stryk av livet?

Hos storbonden Albert finns hatet mot fadern när han betraktar den skröpliga döingen: ''Jag skulle ha fällt tallen över honom, låtit honom begravas under kvistar, bark och snö, låtit honom ligga därute i skogen och förmultna. Om du bara visste hur många gånger du varit nära döden, skulle du darra dig fram genom resten av dina dagar.'' Byn i boken är en typisk avfolkningsbygd där sista bussen gått, hemman lagts ner och skogen står beredd att ta över. Byn är mest befolkad av män av olika slag, somliga lite mer knepiga än andra, någon faktiskt nästan vettig.

Det är Johansson som är arbetselak och omöjligt kan arbeta utan att bli förbannad på redskap, material eller något annat i närheten. Det är gamle Lundström som aldrig går utanför farstubron utom när han ska pissa och som sätter fast tapeterna inomhus med spik. Det är Granberg som alltid hjälper Göte med slakten. Och så är det Göte med sina grisar.

Göte är en sådan som varje vår går längst ut på den bräckliga sjöisen för att få veta om Gud Fader anser att han ska leva ett år till. Han står där ytterst på isen, tar sats och skjuter upp i ett jämfotahopp så högt hans gammelmanskropp orkar innan han dimper ner med ett brak. Håller isen vet han att Gud vill att han fortsätter med grisuppfödningen ett år till, håller den
inte, vet han att det är slut. Hittills har den hållit.

Det finns kvinnor i byn. De skymtar till ibland, som ett minne av en mor som varit, som en dotter som återvänt efter utflyttningen, som en nyfiket spejande skvallerkärring eller som en livslevande mor som ser till att hemmet fungerar. Men berättelsen är ändå inte grabbig, för här finns också en inre dialog hos människorna när de försöker begripa sig på sig själv, andra och livet.

Fast det är mycket slakt, mycket blod, mycket övergrepp och mycket våld. Lite för mycket. De våldsamma inslagen gör inte heller berättelsen mer spännande utan känns som upprepningar, det går trögt att komma framåt.

Men, slår det mig plötsligt, det kanske är en tanke. Det kanske ska kännas som om man tar sig fram genom en väldig och svårgenomtränglig urskog. Naturbeskrivningarna är levande, man kan riktigt se Kent Lundholm när han på nytt rekognoserar den terräng hans barndomsfötter kunde utantill. Det är kvistar att snubbla över, gropar att sjunka ner i och en speciell teknik att
ta sig över surmyrar där mossan och vätan suger fast fötterna och vill behålla dem hos sig.

Även den lilla byn och spillrorna av en befolkning som en gång var, känns naturtrogen och äkta, för Kent kan verkligen berätta, han påminner faktiskt lite grann om Torgny Lindgren. Det är granngnabb och dumdryghet, det är lite mindre strävsamma sysslor än förr då byn åtminstone stod i blom och det är kaffestunder som numera får ta den tid de tar.

Det är liv som ger sig tid och som inte följer räta linjer. Som regndroppen på fönsterrutan gör det små svängar och krokar, och finner alltid omvägar. En sak är ändå rätlinjig, som svinuppfödaren Göte konstaterar: ''Svin föder svin. Så sant som det är sagt.


JAIJA WESTBERG


Norra Västerbotten
Inf 1999-10-18
 
En helt vanlig by

Det börjar med halshuggna höns. Och slutar med en ladugård i lågor. Och däremellan bjuder författaren Kent Lundholm på ett antal riktigt intressanta människoöden och händelser i "Svin föder svin".

Romanen "Svin föder svin" är Kent Lundholms debut. Betyget blir klart godkänt. För efter en trög inledning blir berättelsen alltmer intressant. Det hela utspelar sig i en liten jordbruksby i Västerbottens inland. I byn finns människor av alla de slag och märkligast är nog grisuppfödaren Göte, som varje vår hoppar jämfota på svag-isen för att testa Gud. Håller isen är det meningen att han ska fortsätta med grisuppfödningen och brakar den, ja då är det slut.

Odågor

Bland byborna märks också storbonden Albert och hans söner. Albert tycks vara en auktoritet, hans vuxna söner är odågor och har så alltid varit. Alberts dotter - om det nu är han som är fadern - återvänder till byn för att ta hand om sin sjuka farfar och samtidigt väcka liv i den slumrande Pingstförsamlingen.
Förutom dessa finns ytterligare ett antal typiska karaktärer i byn: den småsnåle handlaren, den tigande kvinnan, den trånande ynglingen och den plågade hämnaren.
Människorna i byn tycks ha överlevt sig själva. Tiden står stilla men när en djurplågare slår till och dräper höns, hundar och kor blir det oro bland byborna och gammalt groll och osämja blottas.

Överraskande svar

Det går inte riktigt alltid att förstå vad som händer, men ju längre in i boken man kommer, ju mer nyfiken blir man på utgången. Vad är det egentligen för figur som ligger bakom? Är det token Gösta? Eller är det Göran, som trånar efter Alberts dotter Mona, som fått en knäpp?
Svaret kommer så småningom och är både överraskande och samtidigt logiskt. Vad jag inte förstått är att svarsberättelsen löpt parallellt med den övriga redan från början.
På den punkten känner jag mig lite lurad och tycker att Kent Lundholm kunnat vara tydligare i inledningen.

En läsvärd bok

Men denna "störning" förtar inte helhetsintrycket av att det är en läsvärd bok. Berättelsen fastnar i mitt inre. Jag berörs av personerna och deras öden och det är det långt ifrån alla romanfigurer som gör.
Kent Lundholm är 41 år, född i byn Bäckmyran, tre mil öster om Lycksele. Sedan början av 80-talet är han bosatt i Umeå. Han har jobbat som sjukskötare i Skellefteå, Umeå, Arvidsjaur och Oslo. Sedan 1991 har han jobbat som journalist, bland annat som kulturredaktör på Västerbottens Folkblad och som chefredaktör på månadstidningen Umeå Posten.
 

HENRY LUNDMARK


Västerbottens Kuriren  
 "Svin föder svin" Recension VK 99-11-11    
   
Snöpta svin och en gäckande gäst
Kent Lundholm Svin föder svin Ord & Visor

KENT LUNDHOLM HETER en umeförfattare som i höst debuterar med romanen Svin föder svin (Ord & visor). Den utspelar sig i en västerbottnisk inlandsby, en typ av miljö som Lundholm har ingående personlig kännedom om, men inte skildrar i något förmånligt ljus. Boken har snarare en karaktär av uppgörelse. Byn avfolkas. Där bor en uppsättning personager kvar, de flesta i kategorin pensionärer, och alla i varierande grad underställda en pågående förgängelse: Göte som föder upp svin på byns samlade avfall, Valter och Margareta som ska sälja korna till hösten, Albert som varit byaålderman i 26år och är ortens ende storbonde. Därtill kommer några vilsna, nu snart medelålders barn, plus några mer perifera existenser i byasamhället. Detta hemsöks av en hämnare.

PERSONEN HAR HAFT en tidigare levnad i byn, präglad av bitterhet och försummelse. Han återvänder nu med onda avsikter. Han gäckas, byns karlar går skallgång efter honom utan framgång ända fram till hösten, när hämnaren bara försvinner. Som infödd i byn har den gäckande gästen kännedom om en svag punkt hos byborna: att skada deras husdjur, är som att skada dem själva. Följaktligen begår ha en serie dåd som tar sikte på djuren. Men han känner också till enstaka grymheter som dessa bybor tillfogat sina egna djur, och upprepar dessa. Det är utstuderat. Byaåldermannen vill tona ner raden av attentat för att inte ådraga byn oönskad publicitet. Han vet heller inte att han själv är det krönande fallet i hämnarens strategi. Allt tilldrar sig under ett halvår när även annat händer: en stor löpartävling passerar (tydligtvis Vindelälvsloppet) och en ny släng av pingstväckelse går fram i vissa gårdar, sedan en ny predikant inrättat sig och erövrat en vacker sondotter till förre predikanten. Genom hela sommaren gör dessutom polisen enstaka, fruktlösa besök i byn, utan framgång, ty författaren Lundholm har bestämt att låta hämnaren löpa.

DETTA ÄR BOKENS utmanande punkt. Det är inte minst genom detta som man också får intrycket att hämnaren i någon mån har Kent Lundholms sympati. Byn och dess innevånare ("Alla dessa hopsjunkna, svartögda och stelbenta människor, som hasade sig fram mellan husen") förtjänar sina tjuvnyp, de utgör en inkrökt miljö med en betydande inavel. Sålunda finns i boken en genomförd förblandning och parallellitet mellan människor och djur. När till exempel svinen i Götes grisgård löper amok och sargar varann, hoppar Alberts två söner på Valters ende och slår honom halvt fördärvad. Och det finns en särskild kall lyster i scenen när Valter kastrerar två galtämnen ur Götes årskull av smågrisar, och slänger bort testiklarna. Att det inte är någon vitalitet i snöpta svin, är båda herrarna överens om, och de undrar hur det skulle kunna kännas.

MEN HÄMNARENS BESÖK beseglar byns öde. Göte slutar med svinuppfödningen, Fransson bommar igen lanthandeln, och predikanten ger upp och flyttar. Storbonden Albert har inte längre behov att arrendera
småböndernas småtegar. Kent Lundholm låter detta ske. Det är en sårig och ambivalent bok författaren skrivit, där vackra bilder av naturstämningar kring byn blandas med upproriska tillstånd. Den dubbla tidsplanen kring hämnarens barndom och bakgrund är väl inte så väl lösta, och bokens gestalter är genomgående sedda utifrån, de låter sig ibland förblandas. Vissa formella otympligheter finns också. Men här finns även gott om goda, drastiska formuleringar som vittnar om talang. Boken känns som ett tungt åtagande äntligen fört i
hamn, en arbetsseger som nog kunde ge en friare andning en annan gång.

GUNNAR BALGÅRD

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
     
 
     
               
                   
     

Kent Lundholm UMTEXT - Backenvägen 9 - 903 54 Umeå
tel: 090-19 92 90 arb: 070-299 36 80
Har F-skattsedel - Bankgiro: 5277-5111
kent@kentlundholm.com